lørdag 27. september 2008

DRAMATIKK PÅ STASJONEN



Igår kom Synniva og Theodor løpende med en lapp som de gav til meg. Der stod det:
"Til Bisjler. Kåm til tige og såmmerfugel sjåoe klåka 4".
Spent gikk jeg og hentet kameraet og ruslet ned på skolen kl fire. Da fikk jeg beskjed om å vente litt for de måtte øve litt mer. Klokka halv fem var jeg på plass igjen. Desverre fikk de ikke så mye publikum da nesten alle andre var opptatt, så ble det bare meg og Andreas som møtte opp. Men det ble ikke tatt mindre bilder eller noe mindre applaus for det. Theodor, Synniva og Pauline hadde da altså øvet inn et drama om tigeren som jaget sommerfugelen, og jegeren som kom og skøt dem begge til slutt. Ja, det var et flott drama på stasjonen på en fredags ettermiddag.
Her poserer skuespillerne; Pauline som jeger, Synniva som sommerfugl og Theodor som tiger

Dramastykket hadde en dramatisk slutt som seg hør og bør i ekte dramatikk.

Manu var til og begynne med tilskuer av skuespillet, men ble etterhvert inkludert i handlingen








Ellers så hadde Malaika en minikonsert for oss denne uka. Det var nok godt for dem å komme i gang igjen etter Norgesturneen, og det er jo alltid like gøy for oss å høre dem. Og det var nok ekstra gøy for alle studentene som bor på stasjonen for tida (7 tyske legestudenter, 4 norske sykepleierstudenter og en fransk sykepleier) for de hadde ikke hørt Malaika før.

Det var like fengende som alltid, og i god kamerunsk tradisjon så danset nesten hele forsamlingen fram iløpet av konserten for å trykke mynter i pannen på de som synger. Dette gjør man for å vise at man setter pris på sangen og musikken. Til og med Erik, Aaron og Theodor danset fram slik at Theodor fikk satt mynten i pannen på en av jentene som sang solo.

Malaika, blandet kor fra College

Koret bruker bare tradisjonelle instrumenter, og da er jo tam-tam trommene en selvfølge

Et bilde av kveldens forsamling

Aruga, sjefsoverlegen på sykehuset var også med og danset fram for å sette mynter i pannen på musikerne

Erik, Aaron og Theodor dansende fram








Ellers så har vi vært litt plaget med sykdom denne uka. Theodor begynte med litt feber og hoste, men det gikk fort over. Så fikk Samuel feber, og har hatt svingende form i over en uke med feber og hoste. Men rett før helga viste det seg at det var ørebetennelse, og til slutt kom det væske og blod ut øret. Det kan jo være at drenet i øret virker, men siden det har vært en del blod så frykter jeg at drenet har ramlet ut. Sukk, vi som stresset slik med å få gjort den drenoperasjonen før vi reiste ut.

Også Aaron har vært plager med en del feber. Men nå har begge begynt på antibotika og formen ser ut til å bli bedre. Begge er sjekket for malaria, så vi kan roe oss med at det er det ihvertfall ikke, og det er jo alltid godt å vite.

En febersyk Aaron hviler seg sammen med pappaen sin




Men til tross for litt sviktende form på barna og litt lite søvn for store og små denne uka, så har vi det bra. Theodor stortrives på skolen er på storhumør hver dag når han kommer hjem. Samuel har det også fint på skolen, selv om den siste timen på skolen nok kan være litt lang for ham da alle de andre barna legger seg på matter på gulvet for å hvile, og han blir sittende i fanget på Emilienne i påvente av å kunne gå hjem. Aaron er noen timer hos Delphine, min tidligere språkhjelp, som bor rett ved skolen til Samuel. Ellers er han hjemme med Chantal.

Og vi gleder oss jo stort til Stine og barna kommer på tirsdag, og Jan Erik som kommer to uker etter. Vi er veldig takknemlige for at det kunne ordne seg slik at de kommer ut igjen. Samuel gleder seg nok ekstra mye til Peder kommer. Ja, det blir gøy.

2 kommentarer:

Kristin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kristin sa...

Å, som jeg lengter til Kamerun når jeg leser slike ting og for se bilder! Så søte skuespillere! Og bildene av Malaïka fikk meg nesten på gråten. Huff jeg savner dem, men fint å se at de har begynt på'n igjen. Hvis dere treffer dem igjen, så hils masse fra meg. Kos dere videre og nyt livet i Kamerun, jeg savner det.
Klem fra Kristin