onsdag 14. desember 2011

THIS IS A FINGER!

For mange år siden så reiste jeg og Erik på en tur til Kenya sammen. Dette var før jeg hadde fått mitt første digitale kamera, og i stedet sverget jeg til et Nikon speilreflekskamera av den gode gamle og dyre sorten.

Da vi var i Kenya var det obligatorisk å reise på safari i Masaii Maara parken. Som sagt så gjort, og fotograf på turen det var meg. Vi fikk mange flotte bilder av dyrelivet på slettene i Kenya. Men den siste dagen på safari ble det bestemt at en gruppe skulle ut og lete etter løver før det ble lyst. Da jeg ikke følte meg helt i form bestemte jeg meg for å stå over denne turen og betrodde i stedet Erik det fine kameraet mitt.

Ut på formiddagen kom gruppa tilbake til campementet, alle like oppglødde. Ikke bare hadde de sett løver, men de hadde også vært vitne til at en flokk ungløver som la ned en bøffel sammen, og det på bare noen meters avstand. ”Fikk du tatt noen fine bilder da?” spurte jeg. ”Hmmm”, kom det nølende fra Erik. ”Jeg gikk tom for film, og da jeg skulle sette inn en ny film var det skjedd noe rart med kameraet ditt. Det fungerer visst ikke lenger. Ikke vet jeg hva som har skjedd”, presiserte han.

Da jeg så åpnet bakluka hvor filmen settes inn, ser jeg et stort hull i flanellene foran linsa. ”Men du har jo trykka fingeren rett inn i flanellene og ødelagt de, jo”, utbrøt jeg lettere frustrert. Men det var Erik like bestemt på at det hadde han nå i hvert fall ikke. Han hadde vært så forsiktig at det var helt umulig at han var skyld i dette.

Vel tilbake i Nairobi oppsøkte vi en fotobutikk i håp om at kameraet kunne fikses slik at også resten av turen kunne foreviges. Da vi kom inn i denne store fotobutikken midt i Nairobis sentrum, kom en enda større og kraftig kenyaner bort til oss og spurte med en dyp stemme om vi behøvde hjelp. Nesten litt redd rakte jeg ham kameraet mitt og forklarte at vi ikke helt visste hva som hadde skjedd, men jeg hadde et problem med flanellene foran linsa.

Da denne store mannen tok kameraet for å kikke på det berømte han meg for å ha et så flott kamera med en så god linse, og formante samtidig viktigheten av at slike ting måtte man ta godt vare på og være forsikte med. Og da han så åpnet luka bak for å se på problemet jeg hadde indikert, utbrøt han med en høy dyp røst: ”THIS IS A FINGER!”.

Jeg nikka forsiktig og peika diskré på Erik som bare valgte å se en annen vei. Den store mannen så ut til å skjønne problematikken og gjorde ikke noe mer nummer ut av det enn at han presiserte enda en gang ganske tydelig: ”THIS IS A FINGER! Only a finger has done this, that is SURE!” mens han kikka strengt bort på Erik som fortsatt lata som ingenting.

Kameraet ble fiksa, og resten av turen ble foreviget uten at Erik slapp til så mye bak kameraet. Men i alle år helt til dags dato har han bedyret sin uskyld. Det var ikke hans finger som ødela kameraet mitt den gangen i Kenya, det må ha vært noe helt annet. Helt til jeg nylig sendte et kamera med han når han skulle på prosjektbesøk til Tchollire. Og denne gangen er det dokumentert: THIS IS A FINGER!

Hehehe…….
Mer om prosjektturen med bilder (uten fingre) vil komme i neste innlegg…







1 kommentar:

Anonym sa...

Jepp... THAT is a FINGER...!