fredag 5. april 2013

VI NÆRMER OSS NOE

Avdelingsleder Hippolyte åpner seminaret

I lengre tid har jeg jobbet med et software-system for medisindepoet til helsearbeidet i Ngaoundéré. Medisindepoet kjøper inn medisiner fra både den statlige subsidierte medisnleverandøren og fra andre leverandører, for så å selge det videre til kirkas tre distriktsykehus og 15 helsesentre i tillegg til en del eksterne kunder

I fjor klarte jeg ved god hjelp av min bror, Werner, som er dataprogrammerer, å lage et midlertidig Excel-basert faktureringssystem (det kan dere lese mer om her). Dette systemet bruker medisindepoet fortsatt. Men dette systemet ble lagd som en midlertidig løsning i påvente på et større software-system som amerikanske partnere jobbet med å få lagd til sykehuset.

Paralelt med denne prosessen startet jeg på et database-system som skulle kunne erstatte Excel-systemet hvis det systemet amerikanerne jobbet med skulle ta for lang tid før det ble ferdig.  Men ikke bare trenerte det systemet som amerikanerne hadde bestilt, i februar dette året ble hele kontrakten med det gassiske programmeringsselskapet annulert. Dermed satt vi tilbake med dårlige utsikter om et større software for sykehuset med det samme, selv om amerikanerne jobber for å få til et alternativ. Men av erfaring vet vi at slike store prosjekter vil ta lang tid å realisere.

Da var det godt å kunne fortelle sykehuset at jeg allerede var godt i gang med et softwaresystem som i alle fall kunne dekke inn både medisindepoet sentralt og lokalt på alle tre sykehusene. Medisinsalget står nemlig for over halvparten av inntektene til kirkas helseforetak, og derfor er gode systemer og kontroll en forutsetning for å sikre disse inntektene.

Etter jul kom min bror til Kamerun for et seksmånders oppdrag for NMS. Jeg har derfor passer på å installere med ved siden av ham slik at han kunne hjelpe meg med å ferdigstille det software-programmet jeg hadde påbegynt. Og nå nærmer vi oss noe.

Vi har delt arbeidet inn i tre moduler, hvor den andre modulen er den mest krevende og kompliserte. Og på torsdag hadde vi vårt andre test-seminar hvor vi testet ut modul 1 og 2. En testseanse som fungerte veldig godt, og hvor brukerne fikk prøve systemet og komme med innspill.  Nå gjenstår bare siste modul, som i realiteten ligner en del på modul 1, så vi håper at vi innen rimelig kort tid kan teste ut siste modul også, før vi så kan presentere versjon 1 av programmet og få det installert.

Det blir spennende det!




Her i Kamerun synes man at navnet Werner er så vanskelig
å uttale at alle kaller ham bare Onkel. Dermed ble navnet på
det nye systemet også foreslått til "Onkel Logistics".

Personalet på medisindepoet
Her testes systemet av de fremtidige brukerne

1 kommentar:

Ragnhild og Harald sa...

WOW - bøyer meg i støvet for jobben dere gjør. Lykke til videre :-)