søndag 12. april 2009

GOD PÅSKE


Idag er det 1. påskedag, og det har vært en stor festdag her i Ngaoundéré som mange andre steder i verden. Vi feiret dagen med en lengre gudstjeneste på 3 og en halv time i Burkina bydel. På slike festdager som denne er det nemlig vanlig at man har både dåp og konfirmasjoner, og derfor blir en slik festgudstjeneste noe lengre enn vanlig. Og i dag var både jeg og Erik så heldige at vi begge ble spurt om å være faddere. Jeg til Emiliennes sin lille jente, Assoumaou Sandra, som er oppkalt etter meg og Emilienne sin mor. Det er jeg ikke så reint lite stolt av, og så i tillegg fikk jeg lov til å bære henne fram i dåpen. Erik var fadder til Daniel, sønnen til Chantal som jobber hos oss. Det tror jeg både Erik og Daniel var like stolte av begge to.

Men siden både jeg og Erik skulle være faddere for hvert vårt barn i to forskjellige kirker, så måtte vi i dag dele på oss. Jeg, Samuel, Aaron og tante Ragnhild dro derfor opp til Burkina for å være med på gudstjenesten der. Erik, Theodor, Morten og Helene gikk på gudstjeneste i sykehuskirka.








I Burkina holder de på å bygge seg ny kirke da den gamle er blitt for liten. De har fått opp veggene, men taket mangler fortsatt. Men for en festgudstjeneste som denne så blir den gamle kirka for liten, så til tross for at regnet har kommet så valgte de å ha gudstjeneste i den nye kirka uten tak. De hadde rigget opp med en presenning for anledningen, men den rakk bare over deler av lokalet. Vi som havnet på siden av denne var veldig takknemlige over været idag. Ikke var det sol, så vi slapp å sitte i solsteiken i timesvis, og ikke var det regn, med de konsekvensene det ville medført.
Det var en flott gudstjeneste med over tusen mennesker tilstede, og Jan erik stod for talen og dåpsliturgien, og jeg fikk stolt bære fram lille Sandra til døpefonten. Det var et stort øyeblikk. Etter gudstjenesten var det hjem til Emilienne hvor det var fest med dans og sang og litt å spise. Samuel og Aaron syntes det var gøy å komme hjem til Emilienne, og Aaron ble villig med på dansen.




























































Etter å ha vært på dåpsfest hos Emilienne kjørte vi innom Chantal og Daniel hvor vi traff Erik og resten av gjengen. Da ble det ny runde med kake og saft. Og Daniel var en stolt gutt som hadde fått døpt seg i dag og som på kjøpet hadde fått seg hvite klær, hvite sko og en hvit "pappa", som han selv sa.
Ja, så det har vært en flott festdag her i Ngaoundéré, og vi har mye å være takknemlige over. Mest av alt det faktum at Jesus har gjort alt for oss: Til og med lidd døden og overvunnet den, for oss alle. Det er stort det. Ikke rart vi feirer på en dag som denne.
























































































Ingen kommentarer: