søndag 9. januar 2011

GODT NYTT HÅR



Jeg så en gang et dokumentarprogram om afrikanske kvinner og håret deres kalt: "It is all about hair". Og det er faktisk en utrolig viktig del av kvinnenes hverdag i Afrika, også blant de fattige. Det brukes vel så mye tid og penger på håret her som i Norge (sett i forhold).

Men det er allikevel en del anderledes her. Ja, for her bytter man hår. Man kan flette inn falsk hår og få lange fletter, eller man kan gjøre slik som mange gjør: Sy på falsk hår. Og da er jo mulighetene mange for å skifte frisyre og "look". Ikke rart vi i begynnelsen hadde vanskelig for å kjenne igjen folk. Den ene dagen kom de med langt glatt hår, for å neste gang komme med en helt ny frisyre og hårfarge.

Jeg har egentlig ikke kastet meg på denne afrikanske hårtrenden og har holdt meg til det jeg har klart å få utav mine egne hårtuster. Men sist vi var på Femmes pour Christ så så jeg en dame med en veldig kul frisyre, og dermed bestemte jeg meg for å teste ut det samme. Men det som er kult på afrikanske damer er ikke alltid like kult på bleke nordmenn.

Men da Erik dro på gutte-safari sammen med de andre mennene i helga så så jeg mitt snitt til å være litt afrikansk for en dag. Jeg og Delphine dro da på markedet og handlet inn løshår, og på ettermiddagen ble en kundig frisør ringt etter. Og etter noen timer var den nye "looken" sydd på.

Det falske håret kan vare på en hel måned, men jeg tror jeg er god hvis jeg bare holder ut til Erik kommer hjem i kveld, dvs ca 24 timer. Det klør noe alldeles forferdelig. Og for å toppe det hele fikk jeg også malt på henna-maling (nalle) på føttene. Alt i et forsøk på å bli litt afrikansk for en dag.

Jeg fikk også vite av frisørdama at det er mulig å sy på ordentlig afro-hår hvis jeg vil det: en slik Bony M frisyre, hvis noen husker den. Så det skal jeg prøve neste gang.











1 kommentar:

sigrid bjerg sa...

Du er flott.Hold ut kløen noen dager.
Takk for de fine blokkene dere skriver.
Godt nyttår
Hilsen Sigrid Bjerg.(Jeg var med i den store gruppen som var på besøk da den store kirken ble innviet.)