søndag 7. mars 2010

SOIREE GASTRINOMIQUEE

Vi har nettopp hatt besøk av Ravinala Misjonsreiser, hvor Jan Erik Askjer hadde med seg en gruppe på 15 misjonsturister. I den forbindelse så var Erik, min mann, med på å legge til rette for programmet. Et punkt på programmet var ”møte med Femmes Pour Christ, FPC”. Da tenkte vi at FPC like godt kunne lage til en ”Soirèe garonomiquèe”. Altså en gastronomisk aften, som de har tradisjon for aa gjoere.

Det er en aften hvor FPC lager til en buffet med tradisjonell kamerunsk mat, og hvor de selger billetter til dette arrangementet. Her tilbyr de god mat, sang og dans, sketsjer, loddsalg og en presentasjon av FPC sitt arbeid. Inntektene de får fra en slik kveld går til å finansiere mange av aktivitetene til FPC, som for eksempel mikrolån til kvinnene i gruppe, sosialstøtte ved dødsfall, støtte til foreldreløse osv.

Gruppa som jeg er medlem av ble veldig begeistret da de hørte at det skulle komme så mange nordmenn. Jeg tilbød dem å bruke bakgården vår til å forberede festen, og Linda gav dem tilgang til biblioteket på DNS hvor de kunne ha buffeen.

Allerede dagen før begynte forberedelsene med koking av folleresaft og sitronjuice. Tidlig neste morgen var damene på plass igjen, og de kokte på mat hele dagen. Det var utrolig gøy å få være med på dette. For selv om det tok absolutt hele dagen, så var det enormt sosialt. Kvinnene jobbet sammen, de snakket sammen og de lo masse sammen.

Og kvelden ble flott. En fin presentasjon av FPC. Og damene insisterte på at jeg måtte være med og synge. Jeg kom uten FPC-klærne på, men måtte pent løpe hjem og skifte før den gastronomiske aftenen kunne begynne. Jeg kunne ikke alle sangene og stegene heller, men det gjorde ikke så mye. Det viktigste er at man er sammen, og jeg er veldig stolt å få lov til å være en del av disse energiske og handlekraftige kvinnene som gjør så mye bra for andre.




















































































































































Ingen kommentarer: